Jazykové menu

Ako funguje Google vyhľadávač?

Google kereső működésének képe

Nedávno sme mohli vidieť zaujímavé video od odborníka z Google, Matta Cuttsa ( je to človek, od ktorého z prvej ruky môžeme dostať čerstvé informácie a zaujímavé odpovede v súvislosti s prvkami vyhľadávacieho algoritmu ).
V tomto 10 minútovom videu sa môžeme pozrieť do pracovného procesu: ktorý prebieha od zmapovania web-stránok cez výsledky vyhľadávania až po boj so spamami.

Google samozrejme neprezradí všetky prvky vyhľadávacieho algoritmu, ale aj tu pripomenú, že sledujú až 200 rôznych aspektov.

Vo videu nás Matt oboznámi aj s typmi spamov a s celým postupom, ako oznámia cez webmaster tools majiteľom web-stránok, ak zistia nejaký problém. Ako zaujímavý štatistický údaj uvádza, že za týždeň príde cca. 5000 žiadostí na preskúmanie ( ak majitelia web-stránok opravujú spamy web-stránok alebo niektoré prvky podozrivé na spamy, resp. nesúhlasia s rozhodnutím a posielajú spätnú väzbu ). Je to obrovské množstvo, ktoré už naozaj vyžaduje aj osobnú asistenciu – je teda pochopiteľné, že ak podáme žiadosť, jej posúdenie niekedy trvá dlhé týždne.

A Google a kereső működésének bemutatására szemléltető folyamatábrát is elkészített:

Ako funguje vyhľadávanie?

1. Zmapovanie a indexácia

Denno-denne sa vykonáva zmapovanie viac ako 60 biliónov web-stránok a tento počet stále narastá. Google naviguje na webe – čo znamená, že sleduje aj odkazy web-stránok na iné stránky. Web-stránky sa zoradia s prihliadnutím na ich obsah a na iné faktory, stránky sa indexujú ( kľúčové slová, výrazy, miesta ). Využívajú sa aj údaje Street View. Tieto údaje zaberajú viac ako 100 miliónov gigabajtov na serveroch Google!

2. Algoritmy

K lepším výsledkom vo vyhľadávaní napomáhajú rôzne programy a vzorce. V zaindexovaných súboroch sa potom hľadajú stopy.
Pri vyhľadávaní nám pomôžu rôzne programy:
- analýza pravopisu ( nájde a opraví prípadné chyby, poskytne alternatívy )
- automatické doplnenie ( predpovedá, čo hľadáme, vrátane viacvýznamových slov )
- vyhľadávanie synoným ( rozpoznanie podobných významov )
- zjednodušením dotazu sa analyzuje, aký má význam hľadaný výraz
- rôzne vyhľadávacie metódy: vyhľadávanie obrázkov, zvukových stôp
na základe ktorých potom zo zaindexovaných súborov algoritmus vie vybrať najvhodnejšie dokumenty, obrázky, videá, web-stránky.

Takto získaná množina sa potom roztriedi – s prihliadnutím na už spomínaných 200 faktorov – a vytvorí sa poradie, v akom sa majú zobraziť informácie vo výsledkoch. Aj keď tento proces vyzerá na prvý pohľad dosť zdĺhavý, prebieha to prekvapivo rýchlo, na výsledky vyhľadávanie nemusíme čakať dlhé minúty. Zoznam výsledkov sa nám zobrazí v závislosti od toho, z akej platformy sme spustili vyhľadávanie ( stolný počítač, tablet, smartfón ).

Algoritmus sa priebežne mení, lebo by chceli dosiahnuť čo najpresnejšie výsledky nie len pri vyhľadávaní slov, ale aj výrazov a viet. Jednou z hlavných úloh tímu v Google je, aby námatkovo kontrolovali užitočnosť výsledkov ( ročne sa to robí vo viac ako 40 tisíc prípadoch ). Robia sa kontroly side-by-side dvojakým spôsobom: porovnajú výsledky staršieho algoritmu a výsledky získané na základe plánovaného algoritmu. Tieto výsledky sa potom rozanalyzujú a urobí sa spätná väzba ( ročne sa robí viac ako 9 tisíc takýchto testov ). Nové algoritmy sa netestujú len v rámci Google tímu, ale aj naostro medzi užívateľmi. Ročne cca. v 7 tisíc prípadoch zmenia výsledky vyhľadávania ( pri malej skupinke Google užívateľov ) a sledujú následky týchto zmien, či sa zlepšila relevancia resp. aké zmeny nastanú. Úlohou vedúcich inžinierov je, aby zosumarizovali výsledky týchto pokusov a rozhodli sa, či tieto zmeny aplikujú v algoritme aj pre ostatných užívateľov Google ( video o priebehu práce algoritmus tímu  Google Algoritmus Team ).

3. Boj proti SPAM-om

Odstránenie väčšiny spamov sa deje automaticky. Prekontrolujú sa podozrivé dokumenty, ak sa nájde spam, urobia sa aj manuálne zásahy. Nakoľko po celom svete Google pracuje v rôznych jazykových verziách, preto aj spamových filtrov je viac ( s spomínanom videu máte možnosť vidieť v reálnom čase zoznam web-stránok, ktoré boli vyradené z vyhľadávanie kvoôli spamom ).
Manuálne zásahy sa robia v prípade:
- čistého spamu
- hacknutých webstránok
- neprirodzených odkazov z našej webstránky
- neprirodzených odkazov odkazujúcich na našu webstránku
- automaticky vytvorených obsahov
- maskovaní, rafinovaných presmerovaní
- bezvýznamných obsahov
- parkovaných domén
- užívateľom vytvorených spamov
- maskovaného používania textov, kľúčových slov

Ak si všimnú niečo z vyššie uvedeného zoznamu, okamžite to ohlásia majiteľovi webstránky. Znamená to 400 – 600 tisíc odkazov mesačne! Majitelia web-stránok majú možnosť opraviť chyby a oznámiť to Google pomocou Webmaster Tools a žiadať o prehodnotenie. Týždenne to znamená 5 tisíc žiadostí, ale niekedy to môže byť až dvojnásobok tohto počtu!

 

Szilvia Éles

SEO odborník

09-09-2014 15:58

Prihlásenie k odberu newslettra

Ako by ste mohli mať úspešnejšiu webstránku?
Chceli by ste sa dozvedieť viac o zvýšení jej účinnosti, o sociálnych sietiach?
Prihláste sa na odber našich newslettrov!

Prečo si zvoliť nás?

  • Superrýchla analýza v priebehu 1 minúty.
  • Podrobná analýza na základe viac ako 80 kritérií.
  • Cenovo výhodný, presný SEO nástroj.
  • Obsahuje spoľahlivé, veľakrát testované riešenia.
  • Analýzy sú priebežne prispôsobené zmenám zásad SEO.

Košík

Obsah košíka 0 produkt
Celkom 0,00 EUR
Bezár
Kupón ste úspešne vložili do košíka

Aké výsledky dostanete?

Index robot