Jazykové menu

Aký transparentný je vyhľadávací algoritmus v Google?

Google logo - Kovács Illés

Veľa ľudí tvrdí, že Google sa rokmi stal viac transparentným. Užívateľom, firmám a webmasterom umožňoval prístup k rôznym informáciám a firemným praktikám... Ale stačí to? Keď sa začalo hovoriť o vyhľadávacom algoritme a o zmenách v zaradení do výsledkov vyhľadávania, Google v minulom roku začal byť skúpejší o slová a publikovali toho oveľa menej.

Niekoľko týždňov dozadu uverejnili dokument Google Transparency Report - stalo sa to už ôsmykrát - aby vyjadrili užívateľmi žiadané informácie smerom k americkej vláde ( ich počet sa za posledné tri roky zdvojnásobil ).

Google veľakrát aktualizuje svoj vyhľadávací algoritmus, vyzametá niekoľko web-stránok, ktoré sa opierali len o návštevnosť na základe vyhľadávania. Po takomto „krviprelievaní“ sa však častejšie stáva, že sa vyhľadávacia relevancia naozaj zlepší a stránky, ktoré si to naozaj zaslúžia, vďaka aktualizácie algoritmu sa dostanú na poprednejšie miesta vo výsledkoch vyhľadávania. Nezávisle od toho však v očiach užívateľov sa to javí tak, že pre Google je to len hra a vôbec ho nezaujímajú skutočné poradia. Vica versa sa to týka aj takých firiem, ktoré sa „len snažia pracovať“ a nezaujíma ich stále prispôsobenie sa Google.

Google hovorí otvorene o aktualizáciach svojho vyhľadávacieho algoritmu. Na Google Conversion sa oplatí sledovať rozhovory Matta Cuttsa a Johna Muellere o Pande, Pingvin alebo Kolibri. Majú tu jasne sformulované, aké obsahy by chceli mať v Google – súčasne však dávajú priestor aj „výmyseľníkom“ na to, aby rozmýšľali, o čom vlastne bude najnovšia aktualizácia.

Samozrejme, neexistujú len tieto veľké ( ročné, polročné ) aktualizácie. Malé aktualizácie sa vyskytujú skoro denno-denne, ale sem-tam aj tieto môžu mať vplyv na konečné poradie. V opačnom prípade by tieto aktualizácie nemali význam.

Jednoducho povedané: Google nikdy nevydá svoj tajný recept na zaradenie do poradia. Pričom ale boli časy, keď sa rozhodli, že nás nechajú tak trošku bližšie sa pozrieť na tieto zmeny. V decembri 2011 na Google blogu sa spustil mesačný seriál článkov a zmenách algoritmu vyhľadávania. Začali publikovať mesačný prehľad zlepšenia kvality vyhľadávania. Asi v tomto období bol Google najtransparentnejším a od tej doby si myslia všetci SEO odborníci, že Google priebežne robí zmeny vo svojom vyhľadávacom algoritme. Ale ani toto nie je návod na to, ako má obyčajný pozemšťan predbehnúť svoju konkurenciu v poradí.

Cutts naďalej zverejňuje videá – odpovede na otázky užívateľov. Pre webmasterov asi toto je najužitočnejšie. Aj to môžeme vedieť, aké sú zamerania ( boli časy, keď sa sústredili na synonymy ). V jednom období pravidelne zverejnili zoznamy o princípoch – ale potom tieto zoznamy postupne ubudli ( posledný takýto zoznam bol zverejnený 4. Októbra 2014 ). Samozrejme aj za uplynulé roky webmasteri dostávali užitočné nástroje od Google: napr. Disavov Links tool, Data Highlighter tool, Manual Action viewer, Security Issues feature, atď.

Podľa nás transparentnosť Google narástla -  táto transparentnosť však pre malých webmasterov, „garážových“ SEO odborníkov nedosiahnuteľná. Fakto je ( a my s tým plne súhlasíme ), že Google robí všetko preto, aby webstránky - ktoré sa dostanú do poradia pri organickom vyhľadávaní – boli naozaj relevantné a kvalitné. A to, že kvôli tomu schovajúc za rôznymi zaujímavými názvami a identifikačným číslami projektov robia stále nejaké zmeny je viac-menej nepodstatné.

Jeden príklad pre zaujímavosť:

#82862. Projekt „kvalita stránky“. Táto aktualizácia pomáha pri hľadaní kvalitných obsahov z dôveryhodných zdrojov.

Čo je trošku nepochopiteľné, že Google nedodržal svoj sľub. Medzi inými povedali, že banerové reklamy nebudú uvedené medzi výsledkami vyhľadávania. Danny Sullivan však pár týždňov dozadu vo svojom blogu uviedol, že nie len banery budú, ale pri vypracovaní modelu Google Shopping padli slová aj o ich integrácii – aj keď doteraz Google pozeral na banery ako na samotného čerta. V priebehu posledných dvoch rokov sme ich pravidelne mohli prichytiť pri porušovaní svojich sľubov. Keď sa na to však pozeráme z ich pohľadu, bude to pochopiteľné, však už 15 rokov Google čelí výzvam, ktorých výsledkom sú radikálne iné produkty, ako to bolo na začiatku. Môže nás hnevať len to ( teraz opäť pozerajúc na veci ako užívateľ ), keď Google povie, že má takú dôveru užívateľov, že necíti žiadnu potrebu vysvetlovať nejaké zmeny v algoritme ( trošku horšia verzia: jednoducho nikto nie je zodpovedný, lebo štruktúra manažmentu je budovaná tak, aby nikto nemusel zodpovedať za to, ak Vás motor vyhľadávača „potrestá“ ). Ak tento myšlienkový pochod chcem uzavrieť, záverom je, že ani Google by nemal dať sľuby, ktoré potom nedokáže dodržať...

K vyššie uvedenému ešte musíme povedať, že aj na Slovensku ešte stále veria vo „svätých výsledkoch vahľadávania“, malé a stredné firmy si neuvedomujú, že už viac ako rok sa prvé miesto nedá zaručiť, lebo exaktným spôsobom ani neexistuje. Smerom na západ od nás, kde si to však uvedomujú, užívatelia veru majú pocit, že trpia pod nadvládou Google – a trošku stratili aj dôveru. Vlani napríklad zmeny vo všeobecných obchodných podmienkach – v dôsledku čoho Vaše osobné údaje sa podávali z ruky do ruky, alebo zmeny v Policy, ktoré umožnia Veľkému Bratovi, aby užívateľské profily a fotky boli hocikedy použiteľné – aj vrátane reklám. Kto si prečíta nové Policy, predpokladám, že s tým vôbec nebude súhlasiť. Alebo – aby sme ďalej pokračovali – systém komentárov na YouTube, ktoré zamenili na Google+. Zámienkou bolo, aby komentáre pod videami boli relevantnejšie vo výsledkoch ale väčšina užívateľov to pociťuje tak, ako násilné zavedenie Google+ do Youtube.

Vy to ako pociťujete? Zbadali ste aspoň niektoré zmeny na Google? Podľa Vás je transparentné, čo robia? 

Vanda Dénes

SEO odborník

09-09-2014 11:13

Prihlásenie k odberu newslettra

Ako by ste mohli mať úspešnejšiu webstránku?
Chceli by ste sa dozvedieť viac o zvýšení jej účinnosti, o sociálnych sietiach?
Prihláste sa na odber našich newslettrov!

Prečo si zvoliť nás?

  • Superrýchla analýza v priebehu 1 minúty.
  • Podrobná analýza na základe viac ako 80 kritérií.
  • Cenovo výhodný, presný SEO nástroj.
  • Obsahuje spoľahlivé, veľakrát testované riešenia.
  • Analýzy sú priebežne prispôsobené zmenám zásad SEO.

Košík

Obsah košíka 0 produkt
Celkom 0,00 EUR
Bezár
Kupón ste úspešne vložili do košíka

Aké výsledky dostanete?

Index robot